Y6 Nordelta PYP Exhibition
Sharing the Planet demands responsibility
Within the framework of their PYP Exhibition, Y6 students agreed on making the transdisciplinary theme Sharing the Planet the core of their Primary school presentation. They researched and formulated a central idea: “Equity in the distribution of resources and opportunities is key to ensuring shared rights and promoting peaceful conflict resolution”. From this statement, students were able to derive three lines of inquiry: our rights and responsibilities when sharing resources with other people and living beings, social groups and differences in opportunities, and strategies to achieve peace and resolve conflicts.
During their early collaborative investigation, students came across the UN´s 2030 Agenda for Sustainable Development, a collection of 17 goals that provide a shared blueprint for peace and prosperity for people and the planet, now and into the future. These Sustainable Development Goals (SDGs), are an urgent call for action by all countries – developed and developing – in a global partnership. They recognise that ending poverty and other deprivations must go hand-in-hand with strategies that improve health and education, reduce inequality, and spur economic growth – all while tackling climate change and working to preserve our oceans and forests.
Y6 students approached the subject with a view rooted in social responsibility and agency to prepare a wonderful Exhibition where the 17 sustainability goals were displayed and calls for action were made. It was the perfect culmination of their Primary Years Programme and the onset of their future awareness as inhabitants and carers of our planet, the Earth. Congratulations to them all!
Compartir el Planeta requiere de responsabilidad
En el marco de su Exposición del PEP, los alumnos de Y6 acordaron hacer del tema transdisciplinario Cómo compartimos el planeta el núcleo de su presentación de fin de la escuela Primaria. Los alumnos investigaron y formularon una idea central: “La equidad en la distribución de recursos y oportunidades es clave para garantizar derechos compartidos y promover la resolución pacífica de conflictos”. A partir de esta afirmación, los chicos pudieron derivar tres líneas de indagación: nuestros derechos y responsabilidades al compartir recursos con otras personas y los seres vivos, los grupos sociales y las diferencias en oportunidades, y las estrategias para lograr la paz y resolver conflictos.
Durante sus primeras investigaciones, los estudiantes se toparon con la Agenda 2030 para el Desarrollo Sustentable de las Naciones Unidas, una colección de 17 objetivos que proporcionan un plan compartido para la paz y la prosperidad de las personas y el planeta, ahora y en el futuro. Estos Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) son un llamado urgente a la acción por parte de todos los países (desarrollados y en vías de desarrollo) en una asociación global. Reconocen que poner fin a la pobreza y otras privaciones debe ir de la mano de estrategias que mejoren la salud y la educación, reduzcan la desigualdad y estimulen el crecimiento económico, todo ello mientras se aborda el cambio climático y se trabaja para preservar nuestros océanos y bosques.
Los alumnos de Y6 abordaron el tema con una visión arraigada en la responsabilidad social y la agencia para preparar una maravillosa exposición donde se desarrollaron los 17 objetivos de sustentabilidad y se hicieron llamados a la acción. Fue la culminación perfecta de su Programa de la Escuela Primaria y la reafirmación de su conciencia como futuros habitantes y guardianes de nuestro planeta, la Tierra. ¡Felicitaciones a todos ellos!