First Maker Project Y8: Digital guitars
Creación de guitarras digitales
Olivos Secondary – Y8
As the first “Maker” project of the year, Y8 students created digital guitars programmed with MICRO:BIT cards by transcribing melodies from popular songs and composing their own music. In the first phase, the groups (organised by roles) designed their own guitars with a variety of materials, developing artistic and manual skills (Maker skills). The following weeks they searched for melodies and programmed the MICRO:BIT cards so that, through various sensors, they could play the intros, verses and choruses of the songs, with codes that allowed changing the speed and volume of the interpretation. In some cases they were encouraged to compose and code their own songs! In this way, by creating various algorithms, students can express themselves by creating a product with artistic value. This project recovers skills in art, music, coding and the “design thinking” method, promotes teamwork and integrates different school subjects.
Como primer proyecto “Maker” del año, los alumnos de Año 8 crearon guitarras digitales programadas con las tarjetas MICRO:BIT transcribiendo melodías de canciones populares y componiendo sus propias músicas. En una primera fase, los grupos (organizados por roles) diseñaron sus propias guitarras con materiales variados, desarrollando habilidades artísticas y manuales (Maker skills). Las semanas siguientes buscaron melodías y programaron las tarjetas MICRO:BIT para que, a través de diversos sensores, puedan ejecutar las introducciones, estrofas y estribillos de las canciones, con códigos que permitían cambiar la velocidad y el volumen de la interpretación. ¡En algunos casos se animaron a componer sus propias obras! De esa manera, mediante la creación de algoritmos variados, los alumnos pudieron expresarse creando un producto con valor artístico. Este proyecto recorre habilidades de arte, música, coding y el método de “design thinking”, promueve el trabajo en equipo e integra diferentes materias del colegio.