Y6 Led Lights

Y6 Led Lights

The Lumia Project is part of an inquiry that accompanies the UOI “Energies” within the framework of the transdisciplinary theme How the world works and consists of exploring colour from its source: light. 

To do this, the Y6 students carried out sequenced experimentation and investigation: they projected a beam of light with flashlights onto a white surface on the walls of the dark Art workshop and then interposed translucent objects and materials with different colours and textures. In this way, they achieved various images and photographed the ones they liked the most. 

They then applied acrylic painting techniques, masking some parts with paper tape to structure the space. They learned to paint scales of values, contrasts and fades, and to create colour tones and nuances. They then created a final composition inspired by the work of four Argentine artists who studied light and kinetic art: Julio Le Parc, Manuel Espinosa, Eduardo Mac Entyre and Ari Brizzi. 

Once the pictures were completed, the students worked at Design & Technology in the Maker Space to add battery-powered LED lights through a copper circuit. Thus, the paintings, inspired by the effects of light, took on their own light. 

Now they are displayed in the SUM of Aulas Especiales so that everyone can admire them. Congratulations to the Y6 students!

El Proyecto Lumia se enmarca en una indagación que acompaña la Unidad de Indagación “Energías” en el marco del tema transdisciplinario Cómo funciona el mundo y consiste en la exploración del color desde su fuente: la luz. 

Para ello, los alumnos de Y6 realizaron una experimentación e investigación secuenciada:

proyectaron con linternas un haz de luz sobre una superficie blanca en las paredes del taller de Arte a oscuras y luego interpusieron objetos y materiales translúcidos con diferentes colores y texturas. Así lograron todo tipo de imágenes y fotografiaron las que más les gustaban. 

Luego aplicaron técnicas de pintura acrílica, enmascarando algunas partes con cinta de papel para estructurar el espacio. Aprendieron a pintar escalas de valores, contrastes y esfumados, y a crear tonos y matices de colores. Luego crearon una composición final inspirada en la obra de cuatro artistas argentinos que estudiaron la luz y el arte cinético: Julio Le Parc, Manuel Espinosa, Eduardo Mac Entyre y Ari Brizzi. 

Una vez completadas las obras, los alumnos trabajaron en Design & Technology en el Maker Space para agregarles luces led alimentadas con pilas a través de un circuito de cobre. Y así los cuadros inspirados en los efectos de la luz, cobraron luz propia. 

Ahora están expuestas en el SUM de Aulas Especiales para que todos puedan admirarlas. ¡Felicitaciones a los alumnos de Y6!