Mindfulness

Primary Olivos, September 2017 - NORTHLANDS Highlights 2017

Mindfulness is generally defined as “paying attention in a particular way, on purpose, in the present moment and non-judgmentally” (Jon Kabat Zinn, 2003). This practice provides us with internal, as well as external, well-being, connecting us with feelings of gratitude and awareness. It has been proved that having Mindfulness at School leads students to achieve a better self-awareness achieving a better emotional awareness. It also reduces stress, promotes attention and awakens greater sensitivity and compassion which can promotes stronger bonds with peers and teachers.

Due to these benefits, since 2015 NORTHLANDS’ teachers have started training themselves on this subject so they can use it as a tool in their daily practice. Mindfulness is nowadays well known by our students and it takes place not only in the classroom but also in school events where we come together as an educational community. Starting meetings in this way, creates the appropriate climate so that students can connect with what they are going to experience. Students enjoy this practice and sometimes they are the ones who suggest to the teacher they would like to do some Mindfulness in class.

Mindfulness (Atención Plena) suele definirse como “la sensación y conciencia que surge cuando prestamos atención de forma deliberada al momento presente, sin juzgarlo, aceptando lo que hay en él.” (Jon Kabat Zinn, 2003). Esta práctica genera un bienestar tanto interno como externo conectándonos con sentimientos de gratitud y asombro. Está comprobado que realizar Mindfulness en los colegios lleva a los alumnos a lograr una mejor conciencia de sí mismos alcanzando una mejor regulación emocional. A su vez reduce el estrés, favorece la atención y les despierta una mayor sensibilidad y compasión que se traduce en mejores vínculos tanto con sus compañeros como con sus docentes.

Debido a todos los beneficios que conlleva esta práctica, desde el año 2015, los maestros de NORTHLANDS han empezado a capacitarse en este tema para utilizar esta herramienta en su práctica diaria. Hoy ya es un espacio conocido por los alumnos que se lleva a cabo no sólo dentro del aula, sino también en eventos del colegio donde nos juntamos como comunidad educativa. Comenzar así los encuentros genera un clima propicio para que los alumnos se conecten con lo que van a vivir. Los alumnos disfrutan de esta práctica y en ocasiones son ellos mismos los que piden tener un espacio para realizar Mindfulness en el aula.

Mindfulness Mindfulness Mindfulness Mindfulness Mindfulness Mindfulness