Kindergarten Art Fair

Nuestro jardín - Concert y Feria de arte

Kinder Olivos, October 2017 - NORTHLANDS Highlights 2017

Art in the Kindergarten: Building meaning

During the month of October our community was invited to visit our ART FAIR ; the last stage of a project that stared at the beginning of the year and had our Back Garden as our inspirational muse.
We encourage through our Art projects the promotion of creativity, play and enjoyment and… provide the possibility of developing observation. expression, communication and thinkings skills within a meaningful frame for very young children.
Our children did not need extrinsic motivation to investigate their own play area and they naturally plunged into exploring through all their senses the nature that surrounds them, discovering plants and animals, the earth and the climate changes.
No project that truly motivates children to reflect on their process and work can be totally successful if their teachers are not given the same opportunity: define where to focus, what resources are needed, what questions would trigger curiosity and enthusiasm in our pupils. Plan carefully each step of the process.
The exhibition itself also needed to be planned; with the eyes of an “amatour curator” we thought out how to exhibit each piece of art created by our children, adapting and intervening spaces for each work to be shown at its best. Within two days classrooms and the Kindergarten in itself turned into a modern art museum, full of mischief, colours and happiness. We still feel moved by observing our pupils sharing proudly their own pieces of work as well as appreciating those done by their peers.
The Kindergarten is the first step of a complex process which matures throughout the whole schooling of our students at NORTHLANDS where our soon to be graduates find their inner voice and manage to express it through their art. We represent the seeds… which we plant and nurture here in the Kindergarten, in our back yard.

El arte en Nivel Inicial: Construyendo significado

En el mes de octubre invitamos a nuestra comunidad a visitar nuestra muestra de arte, última instancia de un proyecto que comenzó al principio del año y tuvo como musa inspiradora nuestro parque. Buscamos que nuestros proyectos de arte inviten a la creatividad, el juego y al disfrute… que brinden la posibilidad de poder desarrollar en nuestros niños habilidades de observación, de expresión, comunicación y pensamiento dentro de un marco significativo y palpable para niños en su primera infancia. Y así surgió de manera natural el investigar nuestro “Back Garden”, descubrir los animales y plantas que conviven con nosotros, valorar la tierra y sus cambios climáticos, explorar a través de todos nuestros sentidos ese espacio que nos convoca, nos interpela y sentimos tan nuestro. Ningún proyecto que invite a la reflexión de los niños puede desplegarse del todo si no se le brindan espacios para reflexionar al equipo docente, pensar en qué hacer foco, qué recursos necesitamos, qué preguntas dispararán la curiosidad y el entusiasmo en nuestros alumnos…. Y planificar con tiempo cada etapa del proceso. No menos importante, y casi con la mirada de un curador, buscamos planificar y acordar cómo distribuir las obras de nuestros niños adaptando e interviniendo espacios para que cada trabajo se luzca y se potencie. En 2 días, salones y el mismo Jardín, se transformaron en un “museo de arte moderno” que vibraba de picardía, color y alegría. Todavía sentimos la emoción de observar a los niños apropiarse del espacio y compartir orgullosamente sus producciones, y a su vez analizar y valorar los trabajos de los otros nenes. El Jardín es el primer eslabón en todo un proceso que termina, si se puede decir así, en la Secundaria, cuando encontramos a nuestros jóvenes, ya casi adultos pudiendo encontrar su voz y desplegarlo a través de su arte. Nosotros somos la semilla… que plantamos y cuidamos aquí en el jardín, en nuestro parque trasero.