Marcela Baigros (ON '98): Free of Prejudices Communication

Marcela Baigros (ON '98), Free of Prejudices Communication

Marcela Baigros (ON '98), Comunicación libre de prejuicios

Beyond NORTHLANDS' Walls (*), 2017 - What's going on?

Marcela Baigros, Old Northlander (ON) graduated in 1998, was the founder and now Director of Civil Society Cero a la derecha, an organization that works with the communication on different social topics with a focus on Human Rights. The association aims to promote a communication free of discrimination and stigmatization, generating tools and spaces for dialogue to defy taboos, and collaborate to recognize the “other” as equal with the same human rights that we all have as human beings.

Del Sector Social was the project that gave birth to the organization, it is a dictionary with recommended terminology for a free of discrimination communication.

In August 2016, Marcela promoted the development of the first Human Library in Argentina, an event that seeks to challenge prejudices through dialogue. Since then, six activities were accomplished in different places like public libraries, companies, universities and schools. Also, using the same methodology, Libros de VIHda was organized where the conversations focused on facing myths and sharing experiences about VIH and AIDS; and Libros de la Memoria where the Human books talked about their experiences on the last civic-military dictatorship.

Human Library initiative was developed in Denmark in year 2000, the basic principle was that a book should not be judged by its cover, encouraging people as Human books to hold conversations with the readers.

We can learn more about the first meeting held in Argentina in an article published by La Nación that talked about the labor and values of those who work in the association along with four testimonials of Human books that took part in of this library. The article, was a cover story and was written by a journalist who took part of a human book entitled "Leandro, Living without arms".

Thank you Marcela for your hard work and your constant dedication to build a better world emphasizing in values.
We are proud to see alive in our alumni the school motto: Friendship and Service.

Marcela Baigros, Old Northlander (ON) graduada en 1998 fue la fundadora y hoy directora de la Asociación Civil Cero a la Derecha, una organización que trabaja la comunicación de diferentes temas sociales con enfoque en Derechos Humanos. La asociación busca promover una comunicación libre de discriminación y estigmatización, generando herramientas y espacios de diálogo que desafíen tabúes y colaboren para reconocer al “otro” como un par con los mismos derechos humanos que todos tenemos como personas.

El proyecto que le dio nacimiento a la organización fue Del Sector Social, un diccionario de recomendaciones terminológicas para una comunicación libre de discriminación.

En agosto de 2016, Marcela promovió la organización de la primera Biblioteca Humana en Argentina, un evento que busca desafiar prejuicios a través del diálogo. Desde entonces, se realizaron 6 actividades en diferentes lugares como bibliotecas públicas de la ciudad, empresas, universidades, y escuelas. Además, usando la misma metodología, se organizó Libros de VIHda donde las conversaciones se focalizaron en afrontar mitos y compartir experiencias sobre el VIH y el Sida; y Libros de la Memoria donde los Libros Humanos hablaron de su experiencia sobre la última dictadura cívico militar.

La iniciativa de la Biblioteca Humana surge en Dinamarca en el año 2000, con la premisa de no juzgar a un libro por su portada proponiendo a las personas como Libros Humanos y las lecturas sean conversaciones.

Podemos conocer más sobre el primer encuentro realizado en Argentina en un artículo del diario La Nación donde se plasma la labor y valores de quienes trabajan en la asociación junto a cuatro testimonios de quienes forman parte de esta biblioteca como Libros Humanos. El artículo fue nota de tapa, y fue escrito por un periodista de La Nación que también fue Libro Humano cuyo título es "Leandro, viviendo sin brazos”.

Gracias Marcela por tu inmensa labor, y dedicación constante por construir un mundo mejor donde primen los valores.

Estamos orgullosos de ver reflejado en nuestros ex alumnos el lema del colegio: Amistad y Servicio.

Marcela Baigros, Old Northlander (ON) graduated in 1998 Marcela Baigros, Old Northlander (ON) graduated in 1998

(*) Beyond NORTHLANDS' Walls / Más allá de NORTHLANDS

In this section, we pay recognition to the hard work and dedication of students, Old Northlanders and teachers who have excelled at an activity outside of School.
We are very proud of the outstanding achievements of our students and we feel it is important to congratulate them and show our support.
En esta sección queremos reconocer el esfuerzo y la dedicación de alumnos, graduados y docentes que han sobresalido en actividades fuera de NORTHLANDS.
Estamos muy orgullosos de sus excelentes logros y creemos que es muy importante difundirlos y que sepan que cuentan con todo nuestro apoyo.